Tuesday, May 29, 2007

Vetenskapen bevisar att vi jobbar bättre om vi lyssnar på musik

Den här posten publicerade jag tidigare idag i Kulturbloggen. Jag tycker den platsar här också:

Om du får lyssna på musik när du arbetar mår du bättre och gör bättre jobb. Under förutsättning att du själv får välja vilken musik du ska lyssna på.

Det är nu vetenskapligt bevisat. Så det så.

Det läste jag här:

Att lyssna på musik medan man arbetar kan höja prestationerna på arbetsplatsen. En förutsättning är dock att man själv får välja musiken.

Enligt en undersökning från universitetet i Sheffield i Storbritannien ökar arbetsprestationerna om de anställda lyssnar på musik medan de arbetar, skriver tidningen Du&Jobbet.

Life_on_earth_look_there_is Så för att jag ska göra bättre jobb nu ska jag köpa följande skivor:
Life On Earth: Look! There is…

Life on Earth är Dungen-basisten Mattias Gustavssons soloprojekt. Debuten är precis så psykedeliskt folkrockigt svävande som man kan vänta sig, med vibbar både från Dungen och Nicoali Dunger. Med start i virvlande tvärflöjt bjuds man med på en organiskt böljande seglats i tid och rum där Beatlesalbumet Revolver utgör en av många hemma­hamnar.

Kunde inte hitta Life on Earths skiva i itunes musikstore. Illa.

Cookies_1990s 1990s: Cookies

Ett skotskt J Geils Band eller Fleshtones vars partyrock‘n‘roll har de ädlaste av ambitioner – att få hela puben att leende beställa en runda till och skaka på håret till ännu ett fulländat oh-la-la-la-la.

Den hittade jag hos itunes och den är bra. Stil liknande The Concretes.

Och den här har jag redan skaffat, men den finns på datorn hemma och ska föras över till jobbet också.
Rufus Wainwright: Release the stars

Kanske ska jag försöka lyssna in mig på Svenska Akademiens skiva Gör det ändå, svensk reggae från Norrköping.

Och apropå Norrköping: 5 och 6 juli är Alternativfestivalen i staden och då blir det spelningar med massor gamla proggband.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: