Wednesday, May 30, 2007

ITunes Plus är släppt - med DRM-fri musik

iTunes Plus är släppt nu också. Det betyder att jag kan spela låtarna både på ipoden och på andra mp3-spelare och att jag får föra in dem på obegränsat antal datorer.

Så här står det i Apples egen beskrivning av iTunes Plus:

För bara 3 kronor mer per låt kan du välja iTunes Plus-låtar med högre kvalitet, AAC-kodning med 256 kbit/s - dubbla standardbitfrekvensen - och ingen DRM (digital rights management). Det gör att du kan spela låtarna på iPod och andra digitala musikspelare och på ett obegränsat antal datorer.

Egentligen är ju nio kronor för en låt för dyrt. Digital nedladdning borde hamna på en eller två kronor per låt. Att nu betala tolv kronor per låt är för mycket. Det är en sak om man bara handlar en låt i månaden, men så blir det ju oftast inte.

Det där med obegränsat antal datorer: på sätt och vis kan vi ju det ändå. Det är ju bara att bränna skivan och sedan föra över den på en annan dator. Fast de menar väl att originalfilen går att föra över.

Vad jag skulle vilja ha, som jag efterlyser i deras utveckling av iTunes är:
Gör så att det är möjligt att hämta om en låt jag köpt. Ifall datorn kraschar till exempel.

Här skrev MacWorld för några dagar sedan om iTunes Plus och DRM-fri musik:

I början av april meddelade Apple att man kommit överens med skivbolaget EMI om att erbjuda DRM-fri musik på iTunes Store. Men det skulle ta en viss tid att koda om hela skivkatalogen till 256 Kbps AAC utan kopieringsskyddet FairPlay.

Nu ryktas det att omkodningen snart är klar och att det kanske kan bli möjligt att köpa DRM-fria låtar i iTunes redan denna vecka.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

3 comments:

Patrik Danielsson said...

Visst, det är ju inte superbilligt att köpa DRM fritt, men Apple försöker och dom verkar gå mot en helt drm fritt itunes. Grymt.

Patrik Danielsson said...

Besök gärna min soda btw, http://www.bloggenpatrik.se

Nathaniel said...

Det går att hämta om låtar man förlorat. dock tydligen bara om albumet inte modifierats i iTunes sen man köpte det. Inte helt hundra på hur man gör (aldrig gjort det själv), men jag har läst artiklar som förklarat att funktionen VISST finns, och hur den fungerar. Juts google it! :)