Tuesday, May 22, 2007

Pacman, golf och frågesport - kul att ha spel på långresan



Sedan i höstas har det gått att köpa spel till ipoden i ITunes music store. Jag har inte gjort det förrän nu. Idag har jag laddat hem mitt första spel från iTunes, det kostade 9 kronor. Det heter iQuiz och är en frågesport. Sånt är kul när vi sitter och åker långt. På långa flygresor brukar det finnas sådana, de kör vi alltid och på långresor med bil hittar vi på egna sådana frågesport.

Här berättar Apple om iQuiz och hur jag kan själva skapa frågor till spelet.

Försäljningen av spel till ipod verkar gå bra, och därför kommer fler spel att lanseras där berättar IDG:

Sedan i höstas går det att köpa iPod-spel på iTunes Store. Uppenbarligen går försäljningen över förväntan eftersom speltillverkaren Electronic Arts nu bestämt sig för att lansera ytterligare fyra spel till plattformen, däribland Sims Bowling.

Ett av som spel senast släppts till ipod är PacMan, också det tar de 45 kronor för idag. IDG om spelet:

Spelet har 256 nivåer, det vill säga lika många som i originalet. Vill man ha ytterligare variation finns det tre olika spelsätt, varav ett är speciellt anpassat för just iPod.

De spel som fanns att köpa idag till ipoden är tolv stycken såg jag, bland annat Electronic Arts Mini Golf, men det kostade 45 kronor, och det tycker jag är för mycket.

Det som är dumt är att spelen inte går att spela i iTunes utan måste föras in i ipoden. Fast å andra sidan hade väl det kostat mer att utveckla om det ska fungera också på datorn.

Men jag inser hur massor av olika tekniker, funktioner och apparater mer och mer integrerar med varandra. MacWorld berättar om att spelutvecklaren till ipod vill utveckla spel till iphone också.

Här har MacWorld gjort en bra test av elva ipodspel.

No comments: