Monday, June 4, 2007

Köparens namn och e-postadress bäddas in i de DRM-fria musikfilerna hos iTunes

Dagen då ITunes Plus släpptes köpte jag en låt därifrån.

ITunes Plus: musikfilerna har högre ljudkvalité och har inget kopieringsskydd. Men istället har det i filerna bakats in namn och epostadress till den person som köper låten eller albumet.

MacWorld:
Vad är den egentliga anledningen till att Apple bakar in ditt namn och din e-postadress i de musikfiler du köper på iTunes Store? Är det för att förhindra piratkopiering eller är det ett sätt att underlätta för konsumenten?
När Apple nyligen lanserade iTunes Plus blev det en hel del ståhej kring det faktum att köparens namn och e-postadress bäddades in i de DRM-fria musikfilerna. Var det månne ytterligare ett fult knep att sätta dit pirater?


Den enda låt jag hittills köpt DRM-fri hos iTunes är den här, LCD Soundsystem med Tribulations. Så nu finns alltså mitt namn och min epostadress inbakat i uppgifterna i den filen. Det känns inte helt just, den personliga integriteten hotas ständigt av de multinationella storföretagen. Fast det blir väl som MacWorld skriver:
Både Gartenberg och von Lohmann räknar med att det snart kommer dyka upp program som tar bort den potentiellt känsliga informationen från musikfilerna.

1 comment:

Unknown said...

Är det fortfarande MP4-filer i nya DRM-fria iTunes 7.2? Eller är det MP3:or numera? Jag undrar för jag kör ett remix-program på PC som heter MixMeister...detta sväljer inte MP4.