Monday, July 16, 2007

Så skönt, nu har jag internetuppkopplingen med mig överallt

Vid flera tillfällen har det verkligen varit struligt då jag varit på seminarier och konferenser i jobbet och behövt koppla upp mig på Internet. Till och med när det var IT-mässa i Svenska Mässan i Älvsjö i samband med Pocamp Europe var det krångligt och dåligt och rent av uselt med trådlös uppkoppling.

Men nu har jag investerat i en liten usb-dosa från Telefon med mobilt bredband.

Det är underbart, nu kan jag nästan överallt, koppla upp mig mot nätet. Det krävs att det finns 3G-mobilnät, men det börjar ju finnas på de flesta platser. Det är inte vansinnigt dyrt heller. Så länge jag använder mig av uppkopplingen i Sverige kostar det 199 kronor i månaden.

E24 berättar om de här nya sätten att ha mobil internetuppkoppling.

Hspa verkar bli ett betydligt intressantare alternativ. Tekniken är en förbättring av 3G-näten och höjer datahastigheten rejält. Faktum är att man med hspa och lite tur kan surfa med nästan samma hastighet som i bredbandet därhemma. Dessutom verkar telebolagen nu närma sig en mer lättsmält prissättning. Inför sommaren har flera av dem infört paketpriser där man kan surfa obegränsat i 3G-näten för några hundralappar i månaden.

No comments: