Wednesday, July 4, 2007

Följ hackningen mot iPhone live

Hur går det, kommer det att kunna knäcka koden till iPhone?

Här kan du följa live hur hackare försöker knäcka koden så att det dels ska gå att använda iPhone också i Europa.

IPhone går inte att använda som telefon i Europa om du inte registrerat dig via det amerikanska telebolaget AT&T. Ska du sedan ringa måste du ringa som via ett amerikanskt abonnemang. Snacka om att det blir dyrt. Dessutom, iPhone fungerar överhuvudtaget inte om du inte aktiverar den via ett konto hos AT&T.

Halvvägs är detta problem nu löst, eller löst och löst: en norsk hackare har löst problemet så att du kan få en iPhone att fungera som en ipod i alla fall.
Aftonbladet:
Jon har hittat ett sätt att kringå AT&T och aktivera iPhone så att det både går att surfa på den och använda den som iPod.
Det avslöjar han på sin egen blogg ”So sue me”.
Nackdelen är att det inte går att ringa med den utan ett abonnemangt på AT&T.


Men hackervärlden tänker knappast nöja sig med halvvägs. Via en sida hos wikipedia kan du följa hur hackare live försöker knäcka koden och få iPhone att fungera i Europa hos vilket telenät som helst.
I och för sig tycker jag inte att det verkar så värdefullt, för iPhone i nuvarande version lär vara för långsam för att vara en höjdare för oss europeer. Jag för min del väntar hellre tills den europeiska versionen kommer.

Nu vill personerna bakom wikisidan med livehackandet inte att länken till läggs ut på bloggar, för att servern inte klarar hur många besökare som helst samtidigt. Tja, dels är det lite lustigt att hackare som inte direkt har respekt för andra väntar sig motsvarande respekt.

Dessutom har den är bloggen inte tusentals besökare. Men feg som jag är lägger jag inte ut direktlänken men lämna en kommentar här vart jag kan maila dig länken så.
Vart du mailar mig?
(kulturbloggen-snabela-gmailpunktencom)


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

1 comment:

Unknown said...

Hej! Kan du skicka länken till mig vore super!!??
lillorp@gmail.com